Mammabubblan x 2

Bloggen började mitt i mammabubblan runt Max och nu har den tagit lite ny fart sedan lillebror Erik kom till världen.

torsdag, mars 06, 2008

Vad jobbar jag med...

Jag var lite snabb att anta en utmaning som egentligen inte var riktad mot mig hos Marie och Sander (http://cutemizziz.blogspirit.com/archive/2008/02/28/jag-alskar-mitt-jobb.html), men jag kände mig ändå träffad. Kanske för att jag ibland knappt vet vad jag själv gör…

 

Sakmässigt är mitt jobb otroligt kul och stimulerande, men som jag skrivit tidigare i bloggen har jag varit och är jag egentligen väldigt sugen på att byta jobb. Under flera år har det varit en massa strul och konflikter kring min tjänst som gör att allt känns ganska jobbigt. Något som dessutom inte bidrar till att öka motivationen är att många av mina jobbarkompisar har slutat och att det är ganska få som jag verkligen gillar att jobba med som är kvar. Dessutom så är det lätt att man i en roll som min trampar på många tår och inte alltid är superpopulär. Nu ska det dock omorganiseras igen, så då får vi se vad som händer. Dessutom så jobbar jag ju inte så länge till med tanke på sommar och barnafödande.

 

Sedan jag kom tillbaks från föräldraledigheten har min tjänst utvecklats och omfattar lite annat än tidigare, man kan säga att jag står på två ben. Det ena benet (vilket också är det jag gjort tidigare) handlar om att göra smarta inköp och avtal kring sådant som marknadsavdelningen nyttjar och använder i sitt arbete. Det handlar om att köpa in trycksaker, mediaplatser (typ TV-tid, dagstidningsannonser, utomhusannonsering mm). Det kan också röra sig om marknadsundersökningar eller olika typer av konsulttjänster. Jag jobbar mycket med att ta fram kravprofiler på vad det är som vi behöver och sedan jämför jag olika leverantörer hur väl de kan leverera mot detta och till vilket pris. Jag förhandlar och skriver avtal. Ett jobb som riktar sig både inåt i organisationen, men också med många externa kontakter.

 

Den del som tillkommit handlar om hur företaget kan nyttja sina egna reklamplatser i och runt butikerna. Jag ska både hitta smarta och kostnadseffektiva lösningar – men också hur dessa kan erbjudas till våra leverantörer. Dvs att de får köpa in sig för att sprida sina budskap på dessa. Det är här en mycket känslig fråga internt där alla har sitt egna personliga tycke och smak. Det finns väldigt lite material som backar upp och stödjer respektive mediekanal och därför blir det mycket tyckanden. En stor del av mitt jobb består i att koordinera och försöka se till att respektive kedja inte uppfinner hjulet på nytt och hittar på någon närliggande variant till en redan befintlig lösning eller något som skulle kunna användas inom helheten.

 

Så det var lite kort om vad jag egentligen pysslar med…

1 kommentarer:

Klockan 18 april, 2008 08:12 , Anonymous Anonym sa...

Såklart att du skulle hänga på min utmaning! Jag vill veta vad alla gör! Jättekul att läsa om vad du sysslar med, men jag håller med om att det lät rätt rörigt =)

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida