Mammabubblan x 2

Bloggen började mitt i mammabubblan runt Max och nu har den tagit lite ny fart sedan lillebror Erik kom till världen.

torsdag, oktober 12, 2006

Lurad!

Måste återge en blöjhistoria...

Köpte i mitten av september ett paket med Libero Discovery 7-14 kg på Ica Maxi i Solna Business Park. Fick viss rabatt för att jag hade Ica-kort och dessutom hade jag en kupong också. Så egentligen var de inte så dyra, men retar mig ändå på följande..

Mer eller mindre alla blöjor i paketet hade ett parti på cirka 5-6 kvadratcentimeter som var helt stelt och intorkat. Det gjorde att passformen och uppsugnngsförmågan blev sämre. Ringde därför Liberos konsumentkontakt för att klaga. De ombad mig att skicka in 2 blöjor och en liten etikett som finns på paketet, som talar om var och när blöjorna tillverkades.

Igår fick jag äntligen fart under fötterna och la blöjorna på lådan. Snabbt som attan fick jag svar. En dam från deras konsumentkontakt ringde vid halv tio idag. (Jag var häpen att de ens hade fått kuvertet...). Hon meddelade lite käckt att hon skulle skicka tillbaks blöjorna till mig och så fick jag istället reklamera dem till butiken. Häpen och oförstående frågade jag varför. Ja, de här är ju inte tillverkade i Sverige, utan i Frankrike säger hon då. Ännu mer oförstående frågar jag vad det nu spelar för roll. Jo, de är ju tillverkade som lågprisblöjor och inte lika som de vi gör... säger hon då. Ja, men påsen såg ju exakt likadan ut som de som ni uppenbarligen tillverkar säger jag. Jo, men det står ju faktiskt Made in France på dessa, det kan du titta efter när du handlar säger hon och att jag helt enkelt får ta det med butiken.

Efter lite lirkande fick jag henne att gå med på att skicka ett nytt paket till mig, för att jag inte hade något kvitto kvar och att det skulle bli svårt att få butiken att gå med på en reklamation. När vi väl började prata, så erkände hon att det här skulle bli en stor fråga inom Libero (eller SCA som tillverkar blöjorna i Sverige). Det verkar nämligen som deras största kund, ICA, ägnar sig åt parallellimport. Stormarknaden jag köpte dessa i ligger dessutom i samma hus som ICAs huvudkontor... Parallellimporten gör att de kan ha helt andra marginaler och priser än konkurrenterna. Dessutom så är blöjorna tillverkade i sämre material osv än de på den svenska marknaden. Tycker själv att det är lite konstigt att man tillåter sådana skillnader inom ett och samma varumärke och att varorna säljs i förpackningar som inte skiljer sig åt. Hmm - hur som helst, jag känner mig LURAD! Nu kommer ju iofs Libero att ersätta mig, men under protest. Får väl ta mig en funderare på vilka blöjor jag kommer handla i fortsättningen och var jag köper dessa. Blir det Libero, så ska jag akta mig för Made in France....

Ett tag tänkte jag nästan dra iväg ett mail till Sverker, men orkar nog inte ta det så långt. Och det kanske inte är världens mest uppseendeväckande fråga, men stor nog för att få igång mig lite grand..

Sedan kan man väl ha synpunkter på att jag handlar hos värsta konkurrenten, men man är väl inte livegen..? Dessutom så befinner sig ju familjen i en viss intressekonflikt just nu, med en som jobbar för Coop och en som säljer till ICA... Hmm. Jag vet att för några år sedan så var man mycket irriterade inom Coop att konkurrenter verkade sälja blöjor med minusmarginal. Det kanske inte var fallet, utan att de istället letade blöjor i lågprisländer - med kanske inte sämre alla gånger, men åtminstone annan kvalitet.

8 kommentarer:

Klockan 12 oktober, 2006 19:21 , Blogger Camillas lockar sa...

Jag säger bara: Pampers! De är bredare och deras Active Fit 7-18 kg är grymt sköna för bebis. Var femte köpta paket ger 100 kr tillbaka. Byt till Pampers :-)

Det är så himla kul också att ni har både ICA och COOP inom familjen, haha :-)

 
Klockan 13 oktober, 2006 09:59 , Anonymous Anonym sa...

Hehe go to Sverker! *kram*

 
Klockan 14 oktober, 2006 11:17 , Anonymous Anonym sa...

Jo för tusan, maila Sverker! DO IT! =D

 
Klockan 14 oktober, 2006 12:57 , Blogger Kajsa sa...

Håller med Camilla - Pampers rules! :-)

 
Klockan 16 oktober, 2006 19:44 , Blogger Anette sa...

Håhå, hade helt missat det där med kommentarerna. Men jag lär mig, om än i snigeltakt.

Jag håller på Coop jag. Tycker att Pampers luktar illa. Sverker rules! :-)

 
Klockan 18 oktober, 2006 16:17 , Blogger Linda sa...

Ja det där med blöjor är inte enkelt. Jag tycker att Pampers uppsugningsförmåga är lite bättre än Libero. Libero å andra sidan har bättre passform. Har bara provat Coops egna i typ 3-6 kg och de läckte...:-(

 
Klockan 18 oktober, 2006 16:18 , Blogger Linda sa...

Förresten, jag har inte fått något på posten än så länge. De var ju jäkligt snabba på att ringa, men det verkar vara sämre ställt med skrftligt svar..

 
Klockan 26 oktober, 2006 22:44 , Blogger Linda sa...

Måste bara berätta att jag nu fått ett paket med blöjor från Libero som plåster på såren

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida