Mammabubblan x 2

Bloggen började mitt i mammabubblan runt Max och nu har den tagit lite ny fart sedan lillebror Erik kom till världen.

söndag, oktober 22, 2006

Mpap

Är det måhända det första ordet. I morse när jag låg och lyssnade på Max och Roger när de lekte, så hörde jag det. Roger reagerade när han sa det andra gången. Jag tyckte att det lät som han försökte säga pappa, medan Roger tyckte att det var en kombination av mamma och pappa. Lite tidigt kanske, men vi kan ju få inbilla oss lite i varje fall.

Dopet igår kändes väldigt lyckat. Det blev en lite enkel och intim ceremoni i kyrkan. Max var på sitt allra bästa humör och spexade framför publiken. Som van babysimmare klarade han vattnet på huvudet galant utan att vi sa ”ett, två, tre – nu kommer det vatten”. Det är annars en replik man kör när man ska vänja dem vid vatten över huvudet. Vi gjorde lite egna grejer för att få dopet personligt. Roger läste ett stycke ur Profeten (av Kahlil Gibran) och jag sjöng ”Du vet väl om att du är värdefull”. Efter dopet blev det lunch och fika här hemma hos oss. Det hade varit roligt att kunna bjuda fler på dopet, men nu blev det ändå huset fullt med mina syskon och föräldrar + Rogers föräldrar. Max goda humör höll i sig och han fann sig glatt i att vandra från famn till famn.



Idag har vi tagit det rätt lugnt, vi tog en tur och kikade på lite hallmöbler och sedan blev det fika/lunch på Papa Ray Ray här i kvarteret. Annars har det bara varit bus och allmänt softande här hemma.

Jag har förresten upptäckt en ny egenskap hos Max. Han har lite svårt att dela med sig - att låta någon annan leka med samma saker som honom. Vi var nere hos Viktor i fredags och då tjöt och grät Max så fort som Viktor närmade sig några av sina leksaker (de som då låg närmast Max). Hmm – öppna förskolan nästa – nu måste Max vänja sig vid massa ungar omkring sig som tar ”hans” leksaker osv.

Vi hade kexpremiär häromdagen. Max tyckte nog att det var lite konstigt och han tuggade inte så jättemycket – det var roligare att kasta kexbitar på golvet.

5 kommentarer:

Klockan 23 oktober, 2006 09:05 , Blogger Camillas lockar sa...

Haha, det här blir kul! Att se Peo och Max gräla om leksaker :-) Ja, öppna förskolan är nog lösningen...

 
Klockan 24 oktober, 2006 00:02 , Blogger Anette sa...

*Skrattar* Ja, det där att dela med sig kan vara lite knivigt. Alva har både roffat och blivit ifråntagen. Under sistnämnda försökte hon leka med den som tog hennes leksaks öra istället, vilket var mindre omtyckt.

Vad kul att det gick bra på dopet!

 
Klockan 24 oktober, 2006 11:39 , Anonymous Anonym sa...

Traska i väg till öppna förskolan
det är nog bra, för av sina stora kusiner lär han få allt han vill ha och lite till :)

 
Klockan 24 oktober, 2006 12:12 , Blogger Kajsa sa...

Kul att det gick bra med dopet. Låter som om det var fint. Lydia har flera gånger när hon varit riktigt ledsen sagt "mamma". Mina båda systrar ropar "Först ordet, första ordet!", men jag är ganska övertygad om att det bara är ett ljud än så länge och att hon inte har den blekaste om vad hon säger :-) Verkar inte som om hon försöker säga något, om du förstår vad jag menar..

 
Klockan 26 oktober, 2006 09:45 , Anonymous Anonym sa...

Vad mysigt med dop! Grattis, eller vad man nu säger, haha ;)

Nu när du skriver om dop så kommer jag ju helt plötsligt ihåg vad jag drömde inatt!
Vi hade fått en flicka och skulle ha dop. Men det gick inte så himla bra, för jag blev så himla rörd att jag storbölade hela tiden! HAHAHA
Hoppas det går bättre när det väl är på riktigt ;)

Hmmm...kan ju tala om att det dröjer till ungarna är typ 2 år, innan dom lär sig att dela med sig av sina leksaker... Väääääldigt svårt är det! ;)

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida